Jag gillar att cykla utför med min mountainbike. Fort ska det gå, gärna på gränsen till vad jag klarar av. Tyvärr finns inte så många stigar i Karlstad som inbjuder till sådan cykling men här kommer ett tips på den skönaste endurostigen jag hittat på länge i våra skogar. Den går från toppen av Rudsskogens högsta topp och ända ner till Färjestads travbana och mäter 740 meter över 49 höjdmetrar. Eftersom det är en kort klättring ungefär halvvägs så blir sträckan uppdelad i två delar. Därför skulle man kunna säga att det är fler höjdmetrar än 49, men what the heck.

Skön är den i alla fall. I början är den ganska flack och med böljande flowiga svängar som inbjuder till att lägga ner cykeln djupt i kurvorna och pumpa hårt i alla svackor. Här kan du trampa på rejält och samla ordentligt med fart utan någon större risk för att krascha. Men ganska snart tajtar det till sig och blir svängigare och mer tekniskt utmanande med lite stenar och rötter som du kan använda som ramper för att lätta. Här och var finns också lite knepiga frånlut som kan vara luriga i fuktigt väglag. Första halvan avslutas med två stycken meterhöga drop nedför stenkistor med fotbollsstora stenbumlingar. På båda ställen finns mer eller mindre bra linjeval att träffa, och vill du köra fort är mitt tips att noga utvärdera dina möjligheter innan du brassar på.

10 M KLÄTTRING MITT PÅ

Mitt på sträckan får du klättra uppåt, kanske tio höjdmeter genom en teknisk stigning som kan vara svår att klara utan fotisättningar. Främst på grund av att några stora stenar och aviga rötter är ganska illa placerade mitt i stigen. Upp på en platå, sedan bär det utför igen. Här kommer en 20 meter lång stenravin som brantar till sig mot slutet. Där gäller det att hålla låg tyngdpunkt och lagom beredskap på bromsarna. Och precis när det planat ut kommer nästa stenkista, och här är vägvalet svårare. Den bästa linjen jag hittat är att hålla höger över toppen och snedda ner åt vänster.

AVSLUTAR MED HÖG FART

Sedan är det kanske två hundra meter kvar, och här kan du hålla hög fart, utan några större svårigheter. Några små drop förgyller tillvaron och en lång avslutande S-kurva där sista svängen är aningen doserad av naturen, och där du kan lägga ner cykeln ordentligt och damma på ut på den avslutande vändplanen och pusta ut.

Sedan är det bara att klättra upp och köra igen.

KLÄTTRA ENKLARE

Vill du ha en enklare väg uppför så kan du hålla till vänster om den lilla öppningen där stigen mynnar ut på vändplanen. Där finns en ridstig som du tar dig en tredjedel uppför sträckan. Därifrån följer du segmentet uppför tills du kommer till halva segmentet. Där kan du följa ridvägen till vänster, nästan hela vägen uppför berget.